21.09.2010

Erol Evgin - Bir de Bana Sor


45'lik Plak (Açılır Kapaklı Birinci Baskı/ Ronnex RON 1026)
A Yüzü: Bir de Bana Sor
B Yüzü: Etme Eyleme
Sen ve Eski Günler şarkılarının yer aldığı ilk 45'liğini 1969 yılında yayınlayan Erol Evgin uzun bir süre beklediği çıkışı yakalayamamış ancak 1974 yılında TRT'nin düzenlediği 1. Toplu İğne Yarışması'nda üçüncülüğü elde eden şarkısı Geli Geliver ile adını daha geniş kitlelere duyurmayı başarmıştı. Erol Evgin'in adını memleketimizin dağlarına taşlarına yazdıracak şarkı ise 1976 yılında piyasaya çıkan İşte Öyle Bir Şey oldu. Sözlerini Çiğdem Talu'nun yazdığı, bestesini Melih Kibar'ın yaptığı İşte Öyle Bir Şey bir çok dergi ve gazetenin yıl sonu anketinde sadece "Yılın Şarkısı" seçilmekle kalmadı, Türk Pop Müziği'nde "şarkıcı/ şarkı sözü yazarı/ besteci" işbirliğinin de önünü açmayı başardı. (İşte Öyle Bir Şey'in elde ettiği başarıların ayrıntıları yukarıda yer alan plağın arka kapağında yer alıyor.)
Erol Evgin'in Ronnex Plak Şirketi için kaydettiği ilk plak olan İşte Öyle Bir Şey sadece eleştirel anlamda başarılı olmadı, oldukça yüksek bir satış rakamını da yakaladı. Plak şirketi sahipleri, olağanüstü bir başarı elde eden bu 45'liğin satışlarından fazlasıyla memnun kalmış olacaklar ki, firmalarından çıkacak ikinci Erol Evgin 45'liği için kesenin ağzını açmaktan sakınmadılar. Böylece 1977 yılının Şubat ayının sonlarında Ronnex imzalı ikinci Erol Evgin 45'liği (yukarıda görülen) açılır lüks kapağıyla piyasaya çıktı. Kazağının içine giydiği gömleğiyle "Evlerin ışıkları bir bir yanarken" şehri dolaşmakta olan bir adamın resmedildiği bu orta kapak Betül Atlı'nın imzasını taşırken, ön taraftaki Erol Evgin portresinin kime ait olduğuna dairse plak kapağına hiçbir not düşülmemişti.
Ronnex'ten çıkan ilk Erol Evgin 45'liğinde olduğu gibi bu ikincisinde de Talu/ Kibar imzalı şarkılar yer alıyordu. Bu kez plağın A yüzüne Bir de Bana Sor, B yüzüne ise Etme Eyleme adlarını taşıyan şarkılar seçilmişti. Ancak Hey dergisi her iki şarkının da müzikseverler tarafından çok beğenildiğini fark etti ve plağı iki şarkısıyla beraber listelerine almaya karar verdi. Plak çıkışından yaklaşık bir ay kadar sonra Hey dergisinin 28 Mart 1977 tarihli sayısında eleştirildi ve tam "beş yıldız"a değer görüldü. "Erol Evgin'i yücelttiği"ne karar verilen bu plak piyasaya çıkışının hemen akabinde 14 Mart tarihli, asıl listeye aday plaklardan oluşan "Tip 20" listelerine 1 numarasından giriş yaptı ve ertesi haftadan itibaren de asıl listelerde hızla yükselmeye başladı.
25 şarkılık yerli 45'likten oluşan Hey listelerinde hızla yükselişe geçen Bir de Bana Sor/ Etme Eyleme, dokuz hafta sonra 1 numara olmayı başardı.
Firmalarından çıkan bu ikinci Erol Evgin 45'liğinin yakaladığı hızlı satış grafiği Ronnex yetkililerini de harekete geçirmekte gecikmedi ve hemen plağın yeni bir baskısı gündeme geldi. Ancak hazır satmakta olan bir plak için artık o kadar masraf yapılmasına gerek yoktu ve yeni baskı plak kapakları öncekiler gibi "açılır kapaklı" olmayacaktı. İkinci baskının kapaklarında hemen göze çarpan bir diğer "önemli fark" ise ön kapaktaki Erol Evgin portresiydi.

45'lik Plak (İkinci Baskı/ Ronnex RON 1026)
A Yüzü: Bir de Bana Sor
B Yüzü: Etme Eyleme

Bir de Bana Sor ve Etme Eyleme şarkılarının yer aldığı 45'lik plağın ikinci baskısının kapağında da ilk baskıdaki fotoğraf kullanılmıştı. Ancak dikkatli bakıldığında; ilk baskıda Erol Evgin'in yüzünde görülen sakal ve sivilce izlerinin hiçbirinin artık orada olmadığı fark ediliyordu. Evgin'in yüzü ilk baskıya nazaran oldukça aydınlanmış, gözlerinin altındaki kırışıklıklar bile neredeyse yok olmuştu. Günümüzde olsa Photoshop'la 30 saniyede halledilebilecek bu değişimi o günlerde kim, hangi teknikle yapmıştı kim bilir? "Photoshop devrimi"nden "çoook" önce kotarılan bu kapağın, Türk Pop Müziği tarihinde "çoook" önemli bir yeri olduğunu söylersek "çoook" abartmış mı oluruz acaba?

Hiç yorum yok: