10.02.2011

Türk Pop Müziğinin En Güzel 100 45'liği


Uzun süredir planladığım bir projeyi nihayet bugün bu sayfalara taşımaya başlıyorum. Projemin adı; Türk Pop Müziğinin En Güzel 100 45'liği... Bu tarz listelere ülkemizde genellikle pek rastlanmaz. Sevgili Naim Dilmener dışında kimseler çıkıp Türk Pop Müziğinin geçmişini kurcalamaya, birilerini üste taşıyıp birilerini de aşağıda bırakmaya cesaret edemez pek. Cesaret edenlerin de bu konudaki bilgi eksiklikleri hemen ayağına dolanıverir zaten. Ama ben oldum olası listelerle haşır-neşir olduğum ve de özellikle kimselerin sıralamasını beğenmediğimden dolayı her daim her bi'şeyi kendim listelediğim için bu engellere pek takılmam. Bu kez de öyle yaptım ve büyük bir kısmı 1960'lı ve 70'li yıllarda yayınlanmış olan birbirinden güzel Türkçe Pop 45'lik plaklarını kendi zevkime ve değerlendirmeme göre sıralayıverdim. Öncelikle bu listenin sadece şu anki değerlendirme kıstaslarıma uyduğunu belirtmek isterim. 100 adet 45'lik plaktan oluşan bu listeyi üç ay önce ya da altı ay sonra yapmış olsam büyük olasılıkla önemli farklılıklar söz konusu olurdu. Eminim sizler de listenin tamamlanmasından sonra "Niye şu plak yoktu?" ya da "Hani bu listede o büyük ustanın herhangi bir plağı?" şeklinde sorular soracaksınız. Hemen belirtmek istediğim bir başka husus; ilk başta epey çokmuş gibi görünen 100 plaklık bu listenin ben içine girdikçe adeta daralmaya başlamış olması. Bu nedenle bazı sınırlar getirmek zorunda kaldım. Örneğin; ilk olarak enstrümental plaklar (Okay Temiz, Moğollar vb.) bu listenin dışında kaldılar. Türkçe söyleyen yabancı sanatçıların plakları (Dario Moreno, Anne-Marie David vb.) ve Türk sanatçılarının yabancı dilde söyledikleri şarkıları içeren plaklar da (Ajda Pekkan, Barış Manço vb.) aynı şekilde bu listede yer almıyorlar. Genel pop akımının uzağında kalan plaklar (Tünay Akdeniz, Haramiler vb.), çeşitli yarışmalar sırasında yayınlanmış plaklar (Altın Mikrofon, Milliyet Liselerarası Müzik Yarışması vb.) da bu 100 plaklık listede yer almıyorlar. Bu kategoriler için mümkün olursa ileride bağımsız listeler yapmak daha isabetli olur diye düşünüyorum. 100 numaradan başlayarak teker teker tırmanacak olan bu listedeki plakların bir kısmının kapaklarını kendim taradım (Gökhan Pamuk'un arşivi sağolsun!) ve şarkıları bizzat 45'lik plaklardan kendim kaydettim. Bir kısmının hem kapaklarını hem de içindeki şarkıları Internet üzerinden elde ettim. Mümkün olduğunca her birinin hem ön, hem arka kapakları ve plaklarının her iki yüzünü de bulmaya çalıştım. Ayrıca söz konusu plakların listelerdeki durumlarını ve dergi sayfalarındaki haberlerini de toparlamaya çalıştım. Başlıktaki logoyu, bundan 5-6 yıl önce başka bir niyetle hazırladığım bir çalışmadan yola çıkarak oluşturdum. Son olarak; 100'den 1'e doğru geri sayım epey süreceğinden dolayı zaman zaman araya liste dışı konuların ve plakların da girebileceğini hatırlatmak isterim.

Hiç yorum yok: