2.01.2011

Bob Marley & The Wailers - No Woman, No Cry


Vinyl Single (Made In UK/ Island WIP 6244)
Side A: No Woman, No Cry
Side B: Kinky Reggae

Türkçe anlamı "Hayır kadın! Sakın ağlama" mı, yoksa "Kadın yok, ağlamak da yok" mu olduğu konusunda uzun yıllar boyunca "bolca geyik" üretilen No Woman, No Cry ilk olarak Bob Marley'in grubu The Wailers eşliğinde 1974 yılında kaydettiği Natty Dread albümünde yer aldı. Şarkının içinde kullanılan "no" kelimesi Jamaika diline ait bir lehçeye ait "nuh" kelimesinden geliyor ve İngilizce'deki karşılığı "hayır" anlamına gelen "no" değil "olumsuzluk fiili" diyebileceğimiz "don't" kelimesi... Bu da demek oluyor ki; No Woman, No Cry "kadınların olmaması halinde hayatlarının süt liman olacağı"na inanan kişilerin şarkısı değil...
Natty Dread albümünde şarkının söz yazarı ve bestecisi olarak Marley'in yanı sıra asıl adı Vincent Ford olan V. Ford imzası yer alıyordu. Ford aslında, Jamaika'nın başkenti Kingston'ın gettolarında yetişen Bob Marley'in küçük yaşlarda bol bol yemek yediği aşevlerinden birinde çalışan tekerlekli sandalyeye mahkûm bir arkadaşıydı. Büyük olasılıkla bu şarkıyı (ve diğer üç The Wailers şarkısını) ortaklaşa yazmadıkları halde, Bob Marley telif haklarından gelir elde edebilmesi için eski arkadaşına bir jest yapmak istemişti. No Woman No Cry ilk yer aldığı albüm Natty Dread'deki versiyonuyla müzikseverlerin çok fazla dikkatini çekemedi.
No Woman, No Cry'ın hâlâ hatırlanan (ve sanatçının hemen hemen tüm toplamalarına giren) versiyonu, 1975'de Bob Marley & The Wailers'ın canlı kaydettikleri albümleri Live!'da yer alan konser yorumu oldu. Yedi dakikalık bu kaydın edit edilerek 4 dakikaya indirilmiş bir versiyonu aynı yıl içinde 45'lik plak olarak da piyasaya çıkarıldı. 45'liğin B yüzünde yer alan Kinky Reaggae de canlı kaydedilmişti ve süresi yedi dakikaydı. Live!'da yer almayan bu yorum ilk kez albümün 2001 yılında yapılan yeni baskılarında yer aldı.
No Woman, No Cry single olarak piyasaya çıktıktan sonra İngiltere listelerinde 22 numaraya, Hollanda'da ise 23 numaraya kadar yükseldi. Şarkının müzik dünyasındaki etkisi ise listelerdeki başarısından oldukça fazla oldu. Yıllar içinde birçok sanatçı tarafından tekrar tekrar yorumlandı. 2004 yılında Rolling Stone dergisinin seçtiği Tüm Zamanların En İyi 500 şarkısı sıralamasında 37. sırada yer aldı.

Hiç yorum yok: