16.01.2013

Rolling Stone, Billboard ve Hip-Hop'ın Kısa Tarihi


Amerikan menşeili Rolling Stone dergisinin en sevdiği şeylerden biri, durup dururken “Gelmiş geçmiş en iyi bilmem kaç adet bilmem ne”yi seçmektir desek yeridir. Derginin büyük boy ve yüzlerce sayfadan oluşan ilk 40 yılına ait sayılarında bu listeler 100’lük rakamların altına pek düşmezdi, hatta sık sık “En iyi 500”lük listelerle de karşılaşırdık. Derginin boyutları küçülüp sayfa sayısı da 100 civarına inince (cücük dergi kıvamı) bu rakamlar da 50’lere, 20’lere kadar düştü. Pek kehanet sayılmaz aslında; ne de olsa geçen yılın son ayında Newsweek’in başına geldi, pek yakında Rolling Stone da artık kâğıda basılmak yerine sadece dijital ortamda okurlarıyla buluşacak gibi geliyor bana…

Şahsi kanaatim; Rolling Stone’un oldum olası “fazlasıyla beyaz” bir dergi olduğu… Bu nedenle “siyah”, derginin sadece zaman zaman kullanmak zorunda kaldığı renklerden biri gibi duruyor. Amerikan müzik piyasasına son 25-30 yıldır damgasını vuran hip-hop kültürü bu nedenle Rolling Stone sayfalarında kendine yeterince yer bulamıyor. Bu “uzak duruşu” telafi etmek için dergi yöneticileri zaman zaman özel sayılar hazırlamıyor değil. Bunlardan en kapsamlısı 15 Aralık 2005 tarihli 989 numaralı özel sayıydı diyebilirim. Jay-Z’nin kapakta yer aldığı 178 sayfalık bu özel sayının en farklı yanlarından biri; farklı hip-hop yıldızlarının yer aldığı daha önceki Rolling Stone kapaklarının da ana kapaktan sonra tek tek yeniden karşımıza çıkıyor oluşuydu. Sırasıyla; Run DMC (1986), Tupac Shakur (1996), Puff Daddy (1997) ve 50 Cent (2003)’in yer aldığı bu kapaklar aslında derginin hip-hop’a olan ilgisinin derinliğini ve yoğunluğunu da göstermeye yeterliydi.

Bu geniş kapsamlı nüshanın içinde yer alan The Hip-Hop Galaxy başlıklı illüstrasyon ise hip-hop dosyasının en özel çalışmasıydı. Ana kapak dışında dörde açılan tek bir sayfadan oluşan bu harita artık sadece dergi sayfalarında kalmış durumda ve Internet ortamından ulaşmak pek mümkün değil. Bu nedenle üşenmeyip, dört dergi sayfası uzunluğundaki bu yekpare haritayı zor da olsa tarayıp birleştirdim ve aşağıda sizlerle paylaşmak istedim.

Billboard Türkiye’yi çıkardığımız günlerde ben de zaman zaman kendi köşe yazılarımda ya da hazırladığım diğer sayfalarda hip-hop’a yer vermiştim. Her ay farklı bir konuyu ya da seneyi ele aldığımız Zaman Tüneli sayfalarında 2007 yılının Aralık ayında, başlıca köşe taşlarıyla beraber “Hip-hop’ın kısa tarihi”ne yer vermiştik. O yazının “hikâyenin başlangıcı”nı anlatan ilk maddesinde adı geçen iki grubun, Rolling Stone dergisinin 20 Aralık 2012 tarihli sayısında yer alan “Gelmiş geçmiş en iyi 50 hip-hop şarkısı” sıralamasında da ilk iki sırayı paylaşması bazı noktalara işaret ediyor aslında. İlk olarak; Rolling Stone benim yazımdan etkilenmiş (dermişim…) Şaka bir yana; hip-hop’ın macerası aslına bakarsanız bir anlamda “az gittim, uz gittim, dere tepe düz gittim, bir bakmışım arpa boyu yol gitmişim” hikâyesi… Üretilen yüz binlerce şarkının satılan milyonlarca plağın ardından bir bakıyorsunuz; hiçbiri başlangıçta dinlediklerimizden daha iyisi olamamış, üzerine bir tuğla bile koyamamış.

Öyle ya da böyle; az evvel de belirttiğim gibi geçen senenin son sayısında Rolling Stone, aralarında Rick Rubin, Chuck D, Nas, Big Boi ve iki Beastie Boy’un da yer aldığı 33 kişilik bir jüri oluşturarak 50 şarkılık bir hip-hop listesi yayınladı. Bir sonraki yazıda sondan başlayarak bu listedeki şarkıları sizlerle paylaşmak istiyorum.

Hiç yorum yok: